Nieuws > 6 administratieve zaken voor ZZP’ers

6 administratieve zaken voor ZZP'ers

Of je nu al een tijdje als ZZP’er werkt of binnenkort gaat starten, de administratie is voor menig mens een hoofdpijndossier. Gelukkig zijn er verschillende tools en tips waarmee jij de boel op orde houdt. In je hoofd en op je PC. Komt ie…

1. Zet je zakelijke administratie op

Een goed begin is het halve werk. Zorg er dus voor dat jij je administratie op orde hebt. Handig als je belastingaangifte wilt doen, inkomstenbelasting in gaat dienen, om facturen te sturen… You name it. Tools als Moneybird en Paperdork werken hiervoor perfect. Uiteraard is het ook mogelijk een boekhouder in de arm te nemen. Zeker als je merkt dat je niet voldoende kennis (of zin) hebt om bezig te zijn met administratie.

2. Open een zakelijke rekening

Het is van belang om zakelijke kosten en privé kosten gescheiden te houden. Open een zakelijke rekening en let op als je een lening aangaat. Laatstgenoemde kan namelijk zowel privé als zakelijk gevolgen hebben. Laat je vooraf dus goed informeren. Wat betreft een zakelijke rekening, sluit deze af bij een andere bank dan waar je privérekening loopt.

Wist je dat je jouw administratie minimaal zeven jaar moet bewaren? Sommige stukken zelfs langer. Gooi dus niets zomaar weg.

3. Check welke belastingen je moet betalen

Je hebt namelijk als ZZP’er te maken met andere belastingen, aftrekposten, subsidies en premies dan als werkgever. Zo moet je bijvoorbeeld één keer per kwartaal btw-aangifte doen en dien je premie te betalen voor de Zorgverzekeringswet. Je betaalt belastingen altijd achteraf. Dus het is handig om altijd een potje met geld achter te houden.

Tip: sommige banken – KNAB bijvoorbeeld – bieden de mogelijkheid om per betaalde factuur die je binnenkrijgt automatisch 21% BTW in een spaarpotje te zetten. Handig als je die btw-aangifte gaat doen.

4. Bereid je voor op ziekte en arbeidsongeschiktheid

Want stel dat je een inkomstenterugval krijgt dankzij ziekte of arbeidsongeschiktheid wil je dit op kunnen vangen. We raden aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

5. Sluit de juiste verzekeringen af

Voor jezelf en je bedrijf. De verzekeringen die je privé hebt gelden niet voor je bedrijf. Afhankelijk van je werkzaamheden en je financiële situatie kan het handig zijn (of zelfs verplicht) om een rechtsbijstandsverzekering of beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Via van A tot Zekerheid ontdek je welke verzekeringen handig zijn voor jou.

6. Vergeet je pensioen niet

Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je pensioenvoorzieningen. Je hebt sowieso recht op een AOW-uitkering als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt, maar die is voor veel mensen lager dan eerdere maandelijkse inkomsten. Bouw dus een pensioenspotje op. Zodat je later wat meer te besteden hebt dan de uitkering.

Wil je meer weten? Check dan onze pagina 'ondernemen' of neem contact op met ons.
Contact opnemen
Whatsapp